Manipulation af søgemaskinerne

Tidligere var søgemaskine optimering en forholdsvis simpel affære. Webmasters (SEO fagfolk) havde en forholdsvis simpel opgave at optimere hjemmesider. Det gjaldt om at finde et søgeord til en søgemaskine, alt, hvad der var påkrævet var at sætte ordet i titlen, søgeordet meta-tag, og nævner det frit i webstedets indhold og vupti!

Du var færdig. Dette kaldes også  “keyword stuffing”, som var en teknik, hvor man  gentog nøgleordet i meta-tag og skjulte nøgleord bag billeder, for at manipulere søgemaskinerne.

Søgemaskinerne opdagede disse små tricks som webmastere brugte og indført en anden faktor, som påvirkede et websteds position på resultaterne sider. Dette var antallet af indgående links til sitet. Det var omkring samme tidspunkt, at Googles Page Rank Algoritme kom.

Princippet var at hvert link til en side repræsenterer en “stemme” på denne side, så jo flere links, en side havde jo større autoritet havde den.

links

Fokus på antallet af indgående links førte til en anden form for spamming. Folk begyndte at købe links eller bytte links, blot for at øge antallet af links. Det er indlysende, at bare fordi en webside har 1000 links ikke er ens betydende med at siden er mere autoritativ end én med 100 links.

Så endnu engang søgemaskinerne var nødt til at revurdere deres kriterier for at måle betydningen af ​​et websted. Denne gang fokuserede de opmærksomheden omkring  relevansen af ​​webstedets links – hvor kom links fra. Hvis emnerne var relevante, blev det vurderet positivt af søgemaskinerne. Hvis ikke, var det ikke så godt og kunne endda være potentielt skadelige.

Søgemaskiner ændre konstant deres algoritmer

Søgemaskiner ændre konstant deres algoritmer så SEO fagfolk er nødt til at holde sig opdateret for at være på forkanten. Googles Panda opdaterer websteder, der er blevet afhængige af et stort antal links fra hjemmesider kendt kollektive links sider.

Disse web-steder, der har mange links og meget lidt indhold, og er derfor ikke særlige meget nyttige til andet end for SEO formål. Det ser ud til, at søgemaskiner siden begyndelsen af ​​internettet har fulgt den samme vej – det er nu et spørgsmål om indhold og anvendelighed for folk som surfer på internettet, ikke for SEO folk.

Dette betyder, at i fremtiden vil god søgemaskine optimering fokusere mere på, hvad brugeren ønsker og mindre på, hvordan søgemaskiner kan manipuleres.

Læs også: